Direktlänk till inlägg 23 september 2013

Stuck somewhere between jack daniels and jesus

Av Ida - 23 september 2013 18:46

Kan inte fatta att vissa dagar fortfarande är så grymt jobbiga utan F. Det blir ju lättare, typ ivf.. men vissa dagar är så känslosamma och tunga och mörka. Och känner liksom då att jag MÅSTE ha saker att göra hela tiden för att hålla alla de tankarna borta från honom. Speciellt tungt är det ju att jag vet att han fyller år på söndag. Har liksom "firat" honom de tre senaste födelsedagarna och helt plötsligt ska jag inte få göra det.. verkligen skittungt. 


Idag har jag som sagt kept my head busy. Jobbade på förmiddagen. Sedan ut i stallet och longerade "S". Han har inte longerats så många gånger tidigare direkt så idag började jag verkligen från grunden med att han skulle lära sig signaler och att vi skulle förstå varandra med kroppsspråket. Att han skulle veta vad jag menade beroende på hur jag petade på honom eller rörde mig. Det gick bra. Han är en väldigt, väldigt smart häst. Han lär sig snabbt om man visar honom rätt. Gör man rätt och ger honom mkt feedback, direkt feedback, så lärde han sig förvånande snabbt. Men gäller som sagt att ge honom mkt eftergift och beröm. Han lärde sig överdrivet snabbt att när jag ville att han skulle stanna skulle han ställa sig med huvudet mot mitten och rumpan bortåt. Tyvärr slet han sig en gång. Jag brukar VÄLDIGT sällan tappa hästar. Jag håller kvar tills armen går ur le typ hellre än att släppa. Men jag använde mig av ett lite för brännande grimskaft (buck brannamans egna märke med läderflärp) så blev helt enkelt tvugen att släppa. Var på inhägnat område så var inte så farligt ändå. Avslutade ivf med ett par bra varv på töm och sedan sprang jag även med honom ett par gånger. 


"S". Lite dåligt bild dock.. men han ville inte stå still. Blåste väldigt mkt och stona stod och skrek på honom. Om 10 dagar blir han av med kulorna, då vi kastrerar honom. Lite småpirrigt. Tänk om han tappar all utstrålning? 

 


Nästa häst på tur var "O" och "E". Mamma och jag tog varsin häst och gick ut och gick cirka 1 timme. Finns inte så mkt att säga. Det gick bra, de höll sig lugna. Förutom att "E" är sjukt brunstig. Konstig tid på året att brunsta på men aaa.. så hon gick och fria till "O" hela tiden. Han är ju valack så han fattade ju ingenting men lite roligt att se henne gå där och gnägga lågt och kissa ner och "O" totalt struntar i na. Fuxston..


Siste man för rakning blev "M" som jag red en stund på banan idag. Gick bra, men hon har verkligen noll kondition. Hon orkade inte riktigt gå i den formen jag ville ha henne i. Varken i skritt eller trav så hon försökte dra tyglarna ur händerna på mig flera gånger. Så valde att arbeta henne ganska lågt idag så hon fick sträcka ut ryggen ordentligt. Lågt och framåt. Det är ju en väldigt trevlig häst att rida - numera. När jag satt på henne första gången intalade jag mig själv att jag köpte henne ju inte för hennes ridbarhet utan för hennes stam och jag skulle ju bara avla på henne så skitsamma om hon försökte hiva av ryttaren så fort man satt på. Hon stod verkligen och tokbocka på plats. Ramlade inte av men har aldrig suttit på en sämre häst. Dessutom var hon överdrivet seg och otroligt bortskämd. 

Men allteftersom åren gått har hon vuxit hon med. Numera går hon mer framåt, finns en helt annan arbetsglädje i henne. Hon bockar väldigt sällan. Det går att leda henne utan att hon drar en tvärsöver stallplanen för en grästuva. Hon har helt enkelt vuxit väldigt mkt. 


"M" efter ridturen.

   


Nu ska jag träna lite på crosstrainern och göra lite squats lite andra övningar. Blev så istället för att springa eftersom de blåser isstorm ute typ. Fryser jättemkt. 


// Ida


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 3 januari 2014 22:45

Känner mig lite allmänt less på den här bloggen eftersom jag vill inrikta mig lite mindre på att skriva om F nu. Inte för att jag känner mindre. Eller mår bättre, för det gör jag verkligen inte.. utan för att jag inte har något mer att tillägga. Har ...

Av Ida - 17 december 2013 08:44

Bilder från förra helgen som jag tog av hästarna och gården :) // Ida ...

Av Ida - 17 december 2013 08:40

Sååå trött. Upp kl fem för att kunna vara i stockholm och jobba vid sju. Ska bara flytta på en fläkt och peka vad de andra ska installera och vart. Sedan drar vi vidare till Borlänge. Och hoppas som fan att vi slipper sova där inatt och att jobbet gå...

Av Ida - 15 december 2013 15:57

Storkok denna söndag med. Kyckling a la jakob med fullkornspasta. Gjord på lättprodukter. Överdrivet gott? Ne. Men helt ok. Även köpt fisk som jag ska variera med i veckan. Känner mig matt i kroppen och beror väl främst på fullkorn som är det enda ja...

Av Ida - 14 december 2013 20:04

Officiell invägning på fredag morgonen. -0,5 kilo från min tidigare lägsta registrerade vikt. Har ju som sagt inte vägt mig så mkt senaste tiden. Morsan sa dock att hon tyckte det lät konstigt, för hon tyckte det såg ut som om jag hade gått ner mer. ...

Presentation


Ida, 24 år. Bloggar om vardagen med hästarna, jobbet och min viktnedgång. Tankar, funderingar, känslor om livet och dess innehåll. Mest för att få ventilera någonstans själv. Om att hitta tillbaka efter ett liv av psykisk misshandel och nedtryckning.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards